Babyblues muuttui vauvaperheohjaukseksi

Babyblues-toiminta on tullut yli 30 vuoden aikana tutuksi tuhansille keskisuomalaisille perheille. Viime vuonna toiminnan nimi muuttui vauvaperheohjaukseksi. Työskentelyn keskiössä on edelleen tuttuun tapaan vauvaperheiden hyvinvointi.
 
Vauvaperheohjauksessa on asiakkaille tarjolla 1-5 maksutonta keskustelukäyntiä. Tapaamisessa voidaan keskustella vanhempien jaksamisen haasteista, synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tai babyblues-oireilusta, vauvan uniasioista ja päivärytmistä. Keski-Suomen ensi- ja turvakodin vauvaperheohjaus on tarkoitettu alle 2-vuotiaiden lasten perheille.
 
”Eniten asiakkaita on vauvan uneen liittyen. Tapaamisissa pohditaan yhdessä, miltä tilanne kuulostaa ja kuinka perheen jaksamista voidaan vahvistaa”, kuvailee vauvaperheohjaaja Teresa Vilen Keski-Suomen ensi- ja turvakodilta.
 
Tapaaminen puhelimitse, etänä tai kasvokkain
 
Ajan vauvaperheohjaukseen voi varata sähköisen ajanvarauksen kautta tai puhelimitse. Tapaaminen voidaan järjestää puhelimitse, etäyhteydellä tai kasvokkain joko Keski-Suomen ensi- ja turvakodin tiloissa tai tarvittaessa asiakkaan kotona. Vilenin työhön sisältyy myös vauvakerhoissa vierailemista ja uni- ja jaksamisasioista keskustelemista niissä.
 
”Nykyisin työssä näyttäytyy se, että perheet saavat paljon tietoa ja ohjausta netistä ja somesta. Vanhemmat saattavat kokea esimerkiksi painetta tietynlaiseen päivärytmiin. Netistä tullutta tietoa voi olla joskus hankalaa soveltaa omaan arkeen”, Vilen kertoo.
 
Suosittelun keskiarvo 8,8
 
Vauvaperheohjauksessa oli vuonna 2024 noin 300 asiakastapaamista. Palautekyselyyn vastanneet antoivat asteikolla 0-10 keskiarvoksi 8,8, kun kysyttiin, kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua muille. Vanhemmat kokevat saavansa siitä tärkeää apua arkeensa.
 
”Ihmiset hakeutuvat vauvaperheohjaukseen useimmiten itse tai neuvolan ohjaamina, kun tarvetta tuelle tulee. Tarkkaa aihetta työskentelylle ei tarvitse tietää etukäteen, vaan keskusteltaessa voidaan hahmottaa tilannetta. Tapaamisten jälkeen asiakas saatetaan myös tarvittaessa ohjata muihin palveluihin.”